Wyszukaj w serwisie
przepisy porady dieta Show-biznes od kuchni produkty kuchnia smakoszy quizy
Gotowanie.Smakosze.pl > Porady > Rozbiłeś słoik w sklepie? Prawo jasno mówi, kto za to zapłaci
Przemysław Bociąga
Przemysław Bociąga 01.08.2025 12:09

Rozbiłeś słoik w sklepie? Prawo jasno mówi, kto za to zapłaci

Rozbiłeś słoik w sklepie? Prawo jasno mówi, kto za to zapłaci
Fot. Shutterstock

Ludowa mądrość mówi, że towar macany należy do macanta. Ale jak to wygląda prawnie? Kto płaci za stłuczony słoik czy inny uszkodzony towar w sklepie?

Zniszczony słoik w sklepie

Slalom między rozbitymi słoikami z sosem do spaghetti, ogórkami, majonezem czy powidłami to sport, który każdy z nas uprawia od czasu do czasu. Widok jest powszechny, jednak często zastanawiamy się, kto zapłaci za taki uszkodzony towar. Sprawa wydaje się jasna, ale odpowiedź wcale nie jest jednoznaczna.

Dlaczego? Zależy to od kilku okoliczności. W skrócie: jeśli to klient zawinił, klient zapłaci. Jednak nie zawsze uszkodzenie towaru jest winą klienta. Czasem może być też zawinione przez sklep.

Rozbiłeś słoik w sklepie? Prawo jasno mówi, kto za to zapłaci
Fot. Canva

Kto ponosi odpowiedzialność za stłuczony słoik?

Najprostsza sytuacja, którą można sobie wyobrazić, to wina kupującego. Tak orzec należy o sytuacji, w której np. upuszczamy słoik po zdjęciu z półki, źle umieszczamy go w koszyku (np. nie patrząc, co robimy) albo – co rzadkie, ale może się zdarzyć – rzucamy nim celowo. W tej sytuacji rzeczywiście zwracamy pieniądze za uszkodzony towar, co kwalifikuje się jako odszkodowanie.

Kodeks cywilny mówi jednak, że nie i sklep ma tu swoją odpowiedzialność. Należy do jej zakresu zapewnienie technicznych udogodnień działania sklepu. A zatem: czy na pewno słoiki czy butelki na półkach stały stabilnie? Może były ustawione w chwiejny stos? A może zbyt stłoczone?

Niejasna odpowiedzialność

Oczywiście, różne zdarzenia można różnie interpretować. Wobec argumentu, że słoiki źle stały na półkach, sklepikarz może odpowiedzieć, że nieostrożnie się poruszaliśmy albo mamy zbyt dużą torbę, którą zawadzamy o przedmioty. W takich sytuacjach z pomocą może przyjść monitoring, który działa często nie tylko w dużych sklepach.

W praktyce, jak się wydaje, wiele sprowadza się do tego, jak dotkliwą sklep poniósł stratę. Rzadko spotyka się, by w dyskontach ktokolwiek poniósł odpowiedzialność za stłuczony słoik. Duże sklepy mają straty wpisane w koszty i z pewnością nie opłaca im się ścigać ewentualnych sprawców.

Co, jeśli to dziecko stłucze słoik

Osobną sprawą jest sytuacja, w której odpowiedzialność za szkodę ponosi dziecko. To znaczy: prawnie jej nie ponosi. Osoby poniżej 13. roku życia nie mogą być do niej pociągane. Spada ona na nas, jako osób, pod których nadzorem pozostaje młodociany.

Jest jeszcze jedna, zupełnie osobna sprawa. Jest nią odpowiedzialność wobec osoby, którą spadający słoik mógł ubrudzić lub skaleczyć. Jednak wcześniej i tak trzeba odpowiedzieć na pytanie: czyją odpowiedzialnością jest rozbicie słoika w sklepie.

Wypróbuj też przepisy na jajecznicę z kurkami i smażoną śmietanę.

Rozbiłeś słoik w sklepie? Prawo jasno mówi, kto za to zapłaci
Fot. Canva

Źródło: Smakosze.pl