Wyszukaj w serwisie
przepisy porady dieta Show-biznes od kuchni produkty kuchnia smakoszy quizy
Gotowanie.Smakosze.pl > Produkty > Coca-Cola wprowadzała w błąd, jest decyzja Komisji Europejskiej. Gigant robi pilne zmiany
Maciej Jurczyk
Maciej Jurczyk 09.05.2025 12:54

Coca-Cola wprowadzała w błąd, jest decyzja Komisji Europejskiej. Gigant robi pilne zmiany

Coca-Cola wprowadzała w błąd, jest decyzja Komisji Europejskiej. Gigant robi pilne zmiany
Fot. Shutterstock/FrostFM

Komisja Europejska ogłosiła decyzję w sprawie Coca-Coli. Producent umieszczał na etykietach informacje, które nie do końca były zgodne z prawdą. Produkty będą mogły trafić do sprzedaży tylko po tym, jak firma naprawi błąd. 

Unia Europejska domaga się zmian

W listopadzie 2023 r. do Komisji Europejskiej wpłynęła skarga o stosowaniu przez Coca-Colę greenwashingu. Jest to niebezpieczne zjawisko, do którego coraz częściej uciekają się firmy. Polega ono na informowaniu konsumentów, że produkt danej firmy lub jej usługa jest w pełni ekologiczna. Korporacje stosują ten chwyt, aby pokazywać się z jak najlepszej strony i zyskać przewagę nad konkurencją.

Skarga została złożona przez organizację The European Consumer Organisation BEUC. Unia Europejska dokładnie przyjrzała się problemowi i wydała jasne oświadczenie. Coca–Cola w dalszym ciągu może sprzedawać swoje produkty, ale musi zmienić część informacji zapisanych na etykiecie napoju. 

Coca-Cola wprowadzała w błąd, jest decyzja Komisji Europejskiej. Gigant robi pilne zmiany
Fot. Canva

Etykiety Coca-Coli do zmiany

Coca-Cola na etykietach umieszczała napisy, takie jak – „Jestem butelką wykonaną w 100% z plastiku z recyklingu”. Dla wielu klientów mogło stanowić to ważną informację oraz uspokajać ich sumienia. Niestety, kontrola przeprowadzona przez KE wykazała, że ta informacja nie do końca jest zgoda z prawdą. Okazuje się bowiem, że określenie mogło odnosić się tylko i wyłącznie do niektórych elementów opakowań. Z tego powodu producent został zobligowany do naniesienia korekt. 

Dalsza część tekstu pod filmem.

Unia Europejska wymusiła także, aby zmianom uległy zapisy w stylu: „100% z recyklingu” oraz „100% nadająca się do recyklingu”. Te zmiany również są konieczne, ponieważ kleje etykiet, barwniki czy tusze nie nadają się do ponownego wykorzystania. Zdaniem komisji uniemożliwia to umieszczenia informacji, że opakowanie do recyklingu się nadaje w całości. 

Coca-Cola wprowadzała w błąd, jest decyzja Komisji Europejskiej. Gigant robi pilne zmiany
Fot. Canva/Africa Images

Coca-Cola pod kontrolą

Nad wprowadzeniem zmian przez producenta słodkich napoi gazowanych mają czuwać krajowe organizacje państw członkowskich UE odpowiedzialne za ochronę konsumentów. Co więcej, te instytucje zostały zobligowane przez Komisję Europejską do skontrolowania informacji zawartych na etykietach od innych producentów napoi. 

Celem takich działań jest przede wszystkim dobro konsumentów, którzy powinni być informowani we właściwy sposób na temat recyklingu zużytych opakowań. Ponadto zatajanie na ten temat prawdy jest praktyką nieuczciwą, co w czasach kryzysu klimatycznego w ogóle nie powinno mieć miejsca. 

Recykling nie nadąża za ogromną skalą produkcji plastiku. Firmy mają dziś wyjątkową szansę, by wpłynąć na nasze nawyki konsumenckie, ale nieprawdziwe hasła skuteczne utrudniają ludziom dokonywanie świadomych i korzystnych dla środowiska wyborów – twierdzi Kamila Drzewiecka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.

Niedawno informowaliśmy o sieci restauracji fast food, która chce podbić rynek w Polsce. Wskazywaliśmy, jaką zdrową rybę warto kupić w Dino. 

Coca-Cola wprowadzała w błąd, jest decyzja Komisji Europejskiej. Gigant robi pilne zmiany
Fot. Canva